20-03-2005: Douwe de Jong plotseling overleden
Van Henk Posthumus kwam het e-mail-bericht, dat vannacht Douwe de Jong uit Groningen is overleden door een hartstilstand.
Hij werd 63 jaar. De Jong kreeg het dammen met de paplepel ingegoten, want zijn kort geleden overleden moeder was een zus van Roel en Pieter Bergsma.
Het gezin de Jong woonde in Huizum-west in Leeuwarden.
Vader Piet de Jong damde bij Damclub Huizum, Douwe ging voor hij ging studeren in Groningen spelen bij de Damclub Leeuwarden, die in de jaren 50 de meest prominente club was van Friesland.
In 1957 volgde Douwe de Jong Oebele Hoekstra op als junioren-kampioen van Nederland. Al spoedig kreeg hij te maken met de opkomende talenten Ton Sijbrands en Harm Wiersma.
Later zat hij naast een baan bij de Rijksuniversiteit Groningen (docent wiskunde) in tal van organisatiecomités van WK's, NK's en andere toernooien en was hij jarenlang bestuurslid van de KNDB en arbiter.
In Friesland organiseerde hij o.a. mee het Westeuropees Zonetoernooi en het WK Junioren. In het in 2005 nog te houden NK in Groningen zou De Jong arbiter zijn.
Snel liet hij bij toernooien zijn gezicht eens zien, zoals onlangs nog bij het jeugdtoernooi in Norg, bij de wedstrijd van Het Noorden, toen zijn eigen clubteam Groningen een vrije ronde had.
Volgens de site over Damclub Groningen van Alex van Prinsenbeek was ere-voorzitter Douwe de Jong Record-clubkampioen met 28 titels (per 30 april 2003).
In Nijmegen was Douwe de Jong te vinden als speler en hij stond op de deelnemerslijst van het dit jaar nog te houden veteranen 55-plus-toernooi in Wageningen.
De Jong zat midden in het 55-plus-kampioenschap van Friesland.
Op 24 maart speelde hij remise tegen Harm Terpstra.
Met 10 punten uit 6 partijen stond hij bovenaan.
Zijn partijen kregen allemaal een archiefnummer, want hij nummerde ze door. De Jong heeft er zo'n 3045 op zijn naam staan. In zijn carrière als dammer schopte hij het tot nationaal meester.
De Jong, woonachtig in Groningen, is altijd Fries gebleven.
Voor de Friese spelers had hij altijd een speciaal gevoel.
Het overlijden van iemand als Jannes van der Wal, liet hem bepaald niet koud.
De naam van het Denksportcentrum in Groningen is op een bepaald moment omgedoopt in 'Het Jannes van der Wal-denksportcentrum'. Douwe de Jong zal hier wel nauw bij betrokken zijn geweest.
Nooit kunnen we meer een leuk verhaal uit hem trekken over bijvoorbeeld hoe het ook al weer zat met die variant van Jannes, die hij in het vliegtuig, onderweg naar een landenwedstrijd, liet zien, waarvan hij vol zat, terwijl de rest er eerst niets van moest hebben, maar die door het volhouden van Jannes op een bepaald moment toch in een wedstrijd is toegepast.
De Jong vertelde ook een keer dat men Jannes vooraf de speelzaal had laten controleren om te voorkomen, dat hij tijdens het toernooi kritiek zou gaan uiten op verlichting, opstelling e.d. Jannes had een keer tegen De Jong iets gezegd in de trant van: 'Niet dat het goed was, maar toch bedankt voor de organisatie'. Daar kon De Jong de humor wel van inzien.
Van De Jong is ook de uitspraak: 'Onze lieve heer heeft vreemde kostgangers, maar waarom zijn ze allemaal lid van de dambond'.
In Het Dagblad van het Noorden karakteriseert Bert Dollekamp hem als degelijk en nuchter. En dat was hij.
Op vrijdag 18 maart was De Jong nog op bezoek op de clubavond van Hiltex, alwaar bij toeval ook de spelers van Hiltex-1 voor een teamoverleg bijeen waren. Hij hing er een poster op van het aanstaande NK Dammen in Groningen en bleef de hele avond nog wat vluggeren. Hierna ging hij terug naar een zoon, die in Amsterdam woont (Bos en Lommer).
- 10 x provinciaal kampioen van Groningen tussen 1962-1985
- 10 x NK-finalist
- 28 x clubkampioen (2003)
- bestuurslid KNDB - wedstrijdleider persoonlijke wedstrijden
- bestuurslid KNDB - secretaris
- erelid KNDB
- erelid Provinciale Groninger Dambond
- nationaal clubteamkampioen met Damclub Groningen onder de naam
Roxy Dual in 1976
- bestuurslid / ere-voorzitter Damclub Groningen
(was ook lid van het met Groningen gefuseerde De Goede Zet DGZ)
- koninklijk onderscheiden in 2004
In het jaar 2004 ontving Douwe de Jong voor zijn inspanningen een lintje. Op Internet vonden we de volgende tekst hierover:
Lintjesregen.
'De heer drs. D. de Jong.
Douwe de Jong (Leeuwarden, 1941) is vanaf 1964 in dienst van de RUG, eerst bij het Mathematisch Instituut.
Liever dan zich op onderzoekstaken te richten heeft hij met hart en ziel gekozen voor het onderwijs.
Sinds 1973 is hij als fulltime docent in dienst bij Econometrie, eerst bij de Interfaculteit Actuariële Wetenschappen en Econometrie, later bij de Faculteit der Economische Wetenschappen.
In die jaren heeft hij colleges wiskunde gegeven aan studenten econometrie, economie en bedrijfskunde. Zijn kwaliteiten als docent hebben vele generaties studenten (vooral ook degenen zonder 'wiskundeknobbel') gemotiveerd en in staat gesteld hun studie met goed gevolg af te ronden.
Recent is De Jong ook verantwoordelijk voor het wiskundeonderwijs aan doorstroomstudenten van het HBO. Daarbij is De Jong ook verdienstelijk geweest op beheers- en bestuursgebied, onder meer als secretaris van de (inter)faculteit.
Behalve voor het onderwijs heeft De Jong grote passie voor de damsport.
Zowel de landelijke dambond als de Groningse damclub is hem veel dank verschuldigd, zowel op het algemeen bestuurlijke, als op het speltechnische en organisatorische vlak.
De Jong hielp mee het huidige Spel- en Wedstrijdreglement van de dambond uit 1980 op te stellen en was lid van het organisatiecomité van het Wereldkampioenschap dammen in Groningen (1986 en 1990).
Ook is hij (onder meer) internationaal arbiter en leidde als zodanig internationale toernooien in binnen- en buitenland.
Daarnaast was hij coördinator van wedstrijden, secretaris van de dambond, belangenbehartiger van Nederlandse topdammers, bestuurder van de Damclub Groningen en coach van het Nederlandse damteam. De damwereld heeft haar waardering tot uitdrukking gebracht door hem het erelidmaatschap van de Koninklijke Nederlandse Dam Bond en het erevoorzitterschap van de Damclub Groningen te verlenen. De Jong wordt Lid in de Orde van Oranje Nassau.'