20-03-2005: Douwe de Jong plotseling overleden

Van Henk Posthumus kwam het e-mail-bericht, dat vannacht Douwe de Jong uit Groningen is overleden door een hartstilstand.
Hij werd 63 jaar. De Jong kreeg het dammen met de paplepel ingegoten, want zijn kort geleden overleden moeder was een zus van Roel en Pieter Bergsma.
Het gezin de Jong woonde in Huizum-west in Leeuwarden.
Vader Piet de Jong damde bij Damclub Huizum, Douwe ging voor hij ging studeren in Groningen spelen bij de Damclub Leeuwarden, die in de jaren 50 de meest prominente club was van Friesland.
In 1957 volgde Douwe de Jong Oebele Hoekstra op als junioren-kampioen van Nederland. Al spoedig kreeg hij te maken met de opkomende talenten Ton Sijbrands en Harm Wiersma.
Later zat hij naast een baan bij de Rijksuniversiteit Groningen (docent wiskunde) in tal van organisatiecomités van WK's, NK's en andere toernooien en was hij jarenlang bestuurslid van de KNDB en arbiter.
In Friesland organiseerde hij o.a. mee het Westeuropees Zonetoernooi en het WK Junioren. In het in 2005 nog te houden NK in Groningen zou De Jong arbiter zijn.
Snel liet hij bij toernooien zijn gezicht eens zien, zoals onlangs nog bij het jeugdtoernooi in Norg, bij de wedstrijd van Het Noorden, toen zijn eigen clubteam Groningen een vrije ronde had.
Volgens de site over Damclub Groningen van Alex van Prinsenbeek was ere-voorzitter Douwe de Jong Record-clubkampioen met 28 titels (per 30 april 2003).
In Nijmegen was Douwe de Jong te vinden als speler en hij stond op de deelnemerslijst van het dit jaar nog te houden veteranen 55-plus-toernooi in Wageningen.
De Jong zat midden in het 55-plus-kampioenschap van Friesland.
Op 24 maart speelde hij remise tegen Harm Terpstra.
Met 10 punten uit 6 partijen stond hij bovenaan.
Zijn partijen kregen allemaal een archiefnummer, want hij nummerde ze door. De Jong heeft er zo'n 3045 op zijn naam staan. In zijn carrière als dammer schopte hij het tot nationaal meester.

De Jong, woonachtig in Groningen, is altijd Fries gebleven.
Voor de Friese spelers had hij altijd een speciaal gevoel.
Het overlijden van iemand als Jannes van der Wal, liet hem bepaald niet koud.
De naam van het Denksportcentrum in Groningen is op een bepaald moment omgedoopt in 'Het Jannes van der Wal-denksportcentrum'. Douwe de Jong zal hier wel nauw bij betrokken zijn geweest.
Nooit kunnen we meer een leuk verhaal uit hem trekken over bijvoorbeeld hoe het ook al weer zat met die variant van Jannes, die hij in het vliegtuig, onderweg naar een landenwedstrijd, liet zien, waarvan hij vol zat, terwijl de rest er eerst niets van moest hebben, maar die door het volhouden van Jannes op een bepaald moment toch in een wedstrijd is toegepast.
De Jong vertelde ook een keer dat men Jannes vooraf de speelzaal had laten controleren om te voorkomen, dat hij tijdens het toernooi kritiek zou gaan uiten op verlichting, opstelling e.d. Jannes had een keer tegen De Jong iets gezegd in de trant van: 'Niet dat het goed was, maar toch bedankt voor de organisatie'. Daar kon De Jong de humor wel van inzien.
Van De Jong is ook de uitspraak: 'Onze lieve heer heeft vreemde kostgangers, maar waarom zijn ze allemaal lid van de dambond'.

In Het Dagblad van het Noorden karakteriseert Bert Dollekamp hem als  degelijk en nuchter. En dat was hij.

Op vrijdag 18 maart was De Jong nog op bezoek op de clubavond van Hiltex, alwaar bij toeval ook de spelers van Hiltex-1 voor een teamoverleg bijeen waren. Hij hing er een poster op van het aanstaande NK Dammen in Groningen en bleef de hele avond nog wat vluggeren. Hierna ging hij terug naar een zoon, die in Amsterdam woont (Bos en Lommer).

- 10 x provinciaal kampioen van Groningen tussen 1962-1985
- 10 x NK-finalist
- 28 x clubkampioen (2003)
- bestuurslid KNDB - wedstrijdleider persoonlijke wedstrijden
- bestuurslid KNDB - secretaris
- erelid KNDB
- erelid Provinciale Groninger Dambond
- nationaal clubteamkampioen met Damclub Groningen onder de naam
  Roxy Dual in 1976
- bestuurslid / ere-voorzitter Damclub Groningen
 (was ook lid van het met Groningen gefuseerde De Goede Zet DGZ)
- koninklijk onderscheiden in 2004

In het jaar 2004 ontving Douwe de Jong voor zijn inspanningen een lintje. Op Internet vonden we de volgende tekst hierover:

Lintjesregen.

'De heer drs. D. de Jong.
Douwe de Jong (Leeuwarden, 1941) is vanaf 1964 in dienst van de RUG, eerst bij het Mathematisch Instituut.
Liever dan zich op onderzoekstaken te richten heeft hij met hart en ziel gekozen voor het onderwijs.
Sinds 1973 is hij als fulltime docent in dienst bij Econometrie, eerst bij de Interfaculteit Actuariële Wetenschappen en Econometrie, later bij de Faculteit der Economische Wetenschappen.
In die jaren heeft hij colleges wiskunde gegeven aan studenten econometrie, economie en bedrijfskunde. Zijn kwaliteiten als docent hebben vele generaties studenten (vooral ook degenen zonder 'wiskundeknobbel') gemotiveerd en in staat gesteld hun studie met goed gevolg af te ronden.
Recent is De Jong ook verantwoordelijk voor het wiskundeonderwijs aan doorstroomstudenten van het HBO. Daarbij is De Jong ook verdienstelijk geweest op beheers- en bestuursgebied, onder meer als secretaris van de (inter)faculteit.
Behalve voor het onderwijs heeft De Jong grote passie voor de damsport.
Zowel de landelijke dambond als de Groningse damclub is hem veel dank verschuldigd, zowel op het algemeen bestuurlijke, als op het speltechnische en organisatorische vlak.
De Jong hielp mee het huidige Spel- en Wedstrijdreglement van de dambond uit 1980 op te stellen en was lid van het organisatiecomité van het Wereldkampioenschap dammen in Groningen (1986 en 1990).
Ook is hij (onder meer) internationaal arbiter en leidde als zodanig internationale toernooien in binnen- en buitenland.
Daarnaast was hij coördinator van wedstrijden, secretaris van de dambond, belangenbehartiger van Nederlandse topdammers, bestuurder van de Damclub Groningen en coach van het Nederlandse damteam. De damwereld heeft haar waardering tot uitdrukking gebracht door hem het erelidmaatschap van de Koninklijke Nederlandse Dam Bond en het erevoorzitterschap van de Damclub Groningen te verlenen. De Jong wordt Lid in de Orde van Oranje Nassau.'
Douwe de Jong  1941 - 2005
Douwe de Jong 55+ - kampioen van Friesland 2004 in de bovenzaal van Café-Restaurant 'Paul Kruger' in Heerenveen. Links zien we Tabe de Vries.      (Foto: Gerrit Terpstra).
Douwe de Jong bij het NK Vrouwen in 1993 in Zalen Tivoli te Huizum-Leeuwarden.
(Foto's: Sietse Nagel)
Douwe de Jong komt aan in het Aegon-gebouw te Leeuwarden en raakt in gesprek met oud-kampioen van Friesland Cor Koene uit Nagele, die eveneens is geïnviteerd deel te nemen aan het jubileumtoernooi van de PFDB in januari 2003.
(Foto: Sietse Nagel)
Het 55-plus-damkampioenschap van Friesland 2003 in de bovenzaal van Café-Restaurant 'Paul Kruger' te Heerenveen. Douwe de Jong in actie tegen Fokke Smid.
(Foto's: Gerrit Terpstra).
NK Vrouwen 1993 in Zalen Tivoli te Huizum-Leeuwarden.
Douwe de Jong reikt een oorkonde uit aan Barbara Graas wegens haar 25 jarig deelname-jubileum.
(Foto: Sietse Nagel).
WK Junioren 1999 te Leeuwarden. Bagtyar Durdyev krijgt uit handen van Douwe de Jong een van hem gemaakt karikatuur.
(Foto: Sietse Nagel).
Invitatietoernooi PFDB in januari 2003. Een aantal wereld-toppers, nationale toppers, provinciale toppers, talentvolle jeugdspelers en Friezen om utens mogen het tegen elkaar opnemen.
Douwe de Jong komt in de 1e rodne van de afvalrace tegenover Iepie Poepjes-Koopman te zitten.
(Foto: Sietse Nagel).
De wedstrijd Groningen-Huizum-2 in het seizoen 2003-2004.
Een foto van 31 januari 2004 gemaakt in het Jannes van der Wal-denksportcentrum.
Douwe de Jong speelt tegen Kerst Hoekstra.
(Foto: Sietse Nagel).
NK Junioren 1957 te Apeldoorn.
Oebele Hoekstra - Douwe de Jong.
Oebele Hoekstra werd jeugdkampioen van Nederland in 1956 en verdedigt hier zijn titel tegen zijn opvolger Douwe de Jong, want deze grijpt in 1957 te titel.
Douwe de Jong in 1959 tegen Willy Okrogelnik in het Lucas Bolstoernooi te Amsterdam.
K.N.D.B. - Nieuws

Douwe de Jong overleden


Op 63-jarige leeftijd is op zondag 20 maart jl geheel onverwacht Douwe de Jong uit Groningen aan een hartstilstand overleden.
Een groot verlies voor de damwereld, want behalve een uitstekende speler in zijn jonge jaren was hij een kundig bestuurder op velerlei terreinen.
In zijn sportieve carrière bracht hij het in 1957 tot jeugdkampioen van Nederland. In de periode 1963 tot 1975 nam hij tienmaal deel aan het nationaal kampioenschap met een gedeelde derde plaats in 1972 als beste resultaat.
Een aantal malen was hij coach van het nationale team in de jaarlijkse ontmoeting tegen een team van de toenmalige Sovjet Unie.
Daarna legde hij zich toe op bestuurlijke taken. In 1979 en 1980 bekleedde hij een functie in de werkgroep Spel- en Wedstrijdreglement en was een van de samenstellers van het nieuwe reglement dat heden ten dage nog steeds dienst doet is.
In 1986 werd Douwe in het bestuur van de KNDB gekozen en kreeg de portefeuille van coördinator persoonlijke wedstrijden. Vanwege zijn betrokkenheid met de wedstrijdsport was deze functie hem op het lijf geschreven. In 1993 nam hij het secretariaat van de bond over en deze functie vervulde hij tot 2001. Zijn directe bemoeienis met de wedstrijdsport liet hij in die periode echter nog niet los, want hij behartigde in die periode wel de topsportzaken van de bond.
Hij was ook een van de stuwende krachten van het organisatiecomité dat in 1986 en 1990 het wereldkampioenschap naar Groningen haalde.
Behalve voor de KNDB heeft Douwe ook veel bestuurlijk werk verricht voor ‘zijn' damclub Groningen. Van 1969 tot 1981 was hij secretaris en van 1981 tot 2001 voorzitter van de club.
Vanwege zijn vele verdiensten voor de damsport werd Douwe bij zijn afscheid van het bestuur in 2001 tot erelid van de KNDB benoemd. Bij zijn club werd hij tot erevoorzitter benoemd.
Ook na het terugtreden uit het KNDB-bestuur lieten de damzaken hem niet los. Bij alle bondsraadsvergaderingen was hij aanwezig en tevens was hij vaste bezoeker bij elk damevenement van enig formaat. Hij zou arbiter zijn bij het NK dat van 3 tot en met 16 april a.s. in Groningen door Het Noorden wordt georganiseerd. Ook maakte hij sinds 2002 deel uit van de Commissie van Beroep van de KNDB.
Op Koninginnedag 2004 ontving hij uit handen van burgemeester Wallage van Groningen een koninklijke onderscheiding voor zijn vele verdiensten voor de damsport en voor zijn werkzaamheden bij de Universiteit van Groningen, waar hij tot medio 2004 docent wiskunde was.

Met het heengaan van Douwe de Jong verliest de damwereld een groot liefhebber van de damsport, een zeer betrokken bestuurder die zijn standpunten tot het uiterste verdedigde, maar bovenal een uiterst aimabel mens.

Johan Haijtink, bondsdirecteur
SAN
1958 NK jeugd Apeldoorn. Willy Heeringa - Douwe de Jong.
De 2e toeschouwer van links is Jelmer Miedema.
De man rechts is R.C. Keller (?).
1968 Massakamp Groningen - Friesland in Zaal Hollema te Surhuisterveen. Willy Heeringa - Harm Wiersma.
Burgemeester Huib Ottevanger verricht de openingszet.
Op de 2e rij zien we Douwe de Jong tegen Anton F. Schotanus.
Daarachter zit Pieter Bergsma tegenover M. Seldentuis,
Oebele Hoekstra tegenover Dijkstra en
Menno Bandstra tegenover Andries J.D. Bron.
Bron was ooit onderwijzer in Boelenslaan.
De Jong en Heeringa speelden in dienst van de Groningers.
Helemaal links zien we nog een glimp van Harm Jelsma en Willem Nuveld.
Onderwerp 'Douwe de Jong' op FMJD-forum